Stressiga mamman är lugnare

Har egentligen bara haft tråkigt idag..
Imorse blinkade lampan gen så där mysko. Hade berättat för Flisan om den, lite dumt kke, så när hon såg att den blinkade sa hon till mig. Trodde hon skojade, men icke... 
Jag kollade om glödlampan satt ordentligt,vilket den gjorde & att kontakten var i ordentligt, vilken den var.

Jag plockade undan lite här, diskade & skurade rent i micron. Lite småäckligt. Diskade det roterande fatet inuti & Charlie backade omkring i sin gåstol.

Sen fick vi besök av vår stödtjej. Henne har vi haft i snart 1½ år på egen begäran. Flisan blev rätt svårhanterad för 2 år sen när jag kraschade i min deppression & panikångest & mådde själv dåligt pga att jag gjorde det & inte orkade egegera mig lika mkt. Jag sökte psykhjälp, blandade in skolan & soc & hade nätverksmöten för att kunna lösa det för Flisan & då kom stödtjejen på tal. Hon är egentligen familjepedagog, men vi säger stödtjej :)  Vi skulle ha avslutat kontakten nu i våras, men eftersom vi precis hade flyttat till nytt område & Flisan skulle få en lillebror & allt kunde bli som förut igen om det ville sig illa, så bad jag att få ha kvar stödtjejen.

Hon är helt suverän att prata med & bolla idéer med. Hon ställer upp & skjutsar om Flisan bråkar på morgnarna när hon ska iväg till skolan & försenar sig.
Hon peppar & kommer med kritik om det är nåt jag gjort fel & kan göra annorlunda. Det är verkligen tryggt att ha henne :) Dock går allt rätt bra, men i början när jag kommit hem med Charlie efter 1 månad på sjukhuset, då var Flisan rätt extrem & bråkade som faan. Jag ringde ofta min bror & var förstörd & bad om hjälp. Jag försökte ju hinna med allt här hemma samtidigt som Charlie krävde så mkt .

Han ammades ju med ca 1½ timmes mellanrum från det att jag slutat en amning till nästa, så det var inte mkt jag hann. Mjölken sinade & jag grät, men jag struntade i dammråttorna & all annan stress om att vara social osv & satt mest hemma & ammade.

Det funkade mkt bättre & nu har jag börjat hinna lite mer iom att han är större & kan roa sig själv en stund under babygymmet eller i gåstolen eller i babysittern, framför tv.n eller där jag är.

Satt & pratade med stödtjejen & det var dags för Charlies lunch, så jag satte honom i stolen & kom på att jag glömt skura båda hans haklappar  *S*  Fick ta en av de små jag använder när han just har ätit eller dregglar för mkt, sånna där små frotté. La upp maten på hans tallrik,satte på micron & pratade vidare med henne. Vände mig mot micron för att stänga av & ser tallriken, på bänken... Hade glömt ställa in den,så micron körde tom hahahaha! Snacka om vimsig  :D

Han fick resten av burken med slottstek & ½ burk biffstroganoff + päron & banandessert med yogurt. Han åt som en tok, som vanligt &stödtjejen hade kul åt honom.

Sen gick hon & Charlie ville ha tutte... Han äter en hel del ja... De flesta 5månaders bebisarna äter tydligen en halv burk mat & lite dessert & är nöjda så.. Men inte min herre..  Han rullade idag igen  :) Fast bara över på höger sida några ggr, men så kul han hade :)

Vi gick & la oss & han sov i ca 2 timmar. När han vaknat var han glad som bara den & vi gick till affären. Där funkade inte kontakten mellan kortmaskinen & banken & jag hade inga kontanter, så vi fick ta bussen ner på stan & ta ut pengar & handla där. Han somnade i vagnen igen & vaknade när jag burit upp honom.

Satt & mös framför tv:n & han fick tutte. Sen lekte han lite för sig själv i gåstolen medan jag fixade lite till i köket & satt framför datorn en stund.

Flisan var hos en klasskompis & kom hem lagom till att Charlie fick sin kvällsgröt. imorse var hade han bajsat rätt kletigt, så han fick mango & päronpuré på gröten istället för katrinplommonpuré. Han tyckte det var så smarrigt & hann knappt svälja innan han gnällde efter mera  *S*

Helt plötsligt gnällde han ännu mer för att sen skrika.. Jag tog upp honom & tänkte att han var för hungrig för att äta, han kke ville ha tutte, men så satte jag honom i knät & provade mata honom iaf & då gick det hur bra som helst. Han ville ju bara mysa med mamma samtidigt ju  :)  Lille prutten, det är inte så lätt att veta vad de vill, men man får prova när det är nåt nytt de börjar gnälla eller skrika över.

Han nöjde sig med gröten i 5 min... Gav honom tutte igen & Flisan började göra sina matteläxor. Sen ringde syrrans ex & vi snackade lite om allt möjligt, bla en bokhylla jag hittat på blocket som jag ville ha & hade svarat på, men hur tusan jag ska få hem den.. Det är ett annat dilemma  :(

Jag har ju inte så många runt om mig som har bil & har de bil,så har de oftast inte tid eller så är bilen trasig eller....
Hjälpte Flisan med matteläxan lite & sen var det dags att tutta igen. Han somnade så sött vid bröstet som vanligt. Flisan skulle upp & lägga sig i hennes säng, men hon la sig nog i min säng.

Nu har hon varit så sen i säng,så det har inte blivit nån godnattläsning på länge & då somnar man ju bäst i mammas säng förståss  *S*.

Ska skriva en lisat på allt i städväg som jag vill hinna med denna vecka, förutom det vanliga veckostädet. eftersom det var rätt grisigt när jag flyttat in här (upptäckte det mesta i somras när solen lös in), så känner jag att jag måste skura överallt.

Ska ringa bostadsföretaget oxå om besiktingspapprena & tjata om att få ett badkar (fanns ju ett innan jag flyttade in,men det tog de bort när det renoverat badrummet). Min rygg & nacke behöver verkligen ett badkar.. Jag har hafft så mkt spänningshuvudvärk & ryggvärk sen vi flyttade hit & att stå under duschen hjläper föga :(

Blev äcklad av vardagsrumsfönstrena idag igen.. Usch vad de ser ut :(

Försöker oxå hitta bättre förvaringslösningar, så bokhyllan jag vill ha skulle lösa lite. Den är det plats för tv i & har hyllor,skåp,lådor & ett vitrinskåp, så har jag den kan jag ställa ner mina stora klumpiga vitrinskåp i förrådet så länge. Skulle få mkt plats av det oxå.. Måste hitta en lösning till vinterkläderna oxå..

Sen ska jag sätta upp annonser om kaninen & katten. Nu har Flisan hostat & nysit så mkt, så jag är orolig att hon snart är förkyld & får sin förbenade astma :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0