Helgens bravader Obs! Läskig!

I fredags skulle min kompis Rogga från Köping komma med sin tjej Sari, men han hade kräkts på morgonen & stannade därför hemma.
De skulle komma på lördagen istället & hyra stuga en natt nere på Nicksta Camping & vi skulle sova där med dom. Jag bad honom åka från Köping senast 12, annars skulle det bli så sent med allt.

kl var över 12 när han ringde. Då hade han ringts in på nattjobb & skulle jobba natten mot söndagen igen, så de kunde inte komma.

Jag blev jättebesviken liksom Flisan.  Brorsans ex & deras dotter kom ner & solade med oss, som jag skrivit om i tidigare inlägg. De åkte hem precis efter att Rogga ringt igen & sagt att han inte behövde jobba under natten, så de skulle komma iaf. Han hade lite att uträtta & de skulle packa osv, men de ringde när de började närma sig.

Då hade jag hunnit hem & packat våra saker & tagit fram bilbarnsstolen. Vi kom dit några minuter i 9 på kvällen, just innan de stängde.

Rogga hade bokat stuga nr 12, men vi fick av nån konstig anledning nr 14. vi gick med all packning,noterade en hemsk fisklukt i kylen,  drog fram grillen vi lånat av ägaren, fjuttade eld på den, jag gick på toa & såg att det var lite småskräpigt, tex en död mygga & smågrus, jag gick ut igen & vi öppnade varsin folköl & tyckte stugan var jättemysig ändå :)

Jag gnällde om att det var mkt fimpar i gruset, att trappen var lös på ena sidan, att det låg en rengöringsflaska under ena trappsteget & vi 3 vuxna gnällde om att det var sjukt mkt brännässlor just vid "vår" altan & trapp. Torpet som ligger mittemot hade sjukt mkt brännässlor längs med långsidan.

Efter en bra stund (kommer inte ihåg exakt när grillen tändes) tyckte jag att jag skulle diska tallrikar mm eftersom jag inte vet hur gästerna innan diskat, så jag började & fällde ut träställningen & fick en chock!! Det vällde fram en massa små kryp, ca 8mm långa, vid micron fanns det ett stort kryp, men jag avfärdade dom som vanliga skogsinsekter. Vattnet blev aldrig varmt, men det funkar att diska i ljummet vatten oxå. upptäckte en insekt i besticklådan, men orkade inte bry mig.

Så blev Charlie hungrig, så jag skulle värma en burkmat, tyckte han kunde få en på kvällen om han skulle suktats av det grillade köttet osv, så jag grävde ut maten & la i hans tallrik jag tagit med, stoppade in i micron & skulle dra igång den. Micron gick inte igång & jag upptäckte att det var en timer i eluttaget. Tryckte på timerknappen, men inget hände. tryckte flera ggr, hårt, löst, på sidan osv. Stendött...

Så kikade jag efter annat eluttag just i "köket" & upptäckte att kaffebryggaren var trasig. Det fanns ingen kanna.. Metallbandet & locket fanns dock. Filterhållaren var oxå trasigt.. Bestämd att jag skulle värma maten i kastrull på "spisen" istället, tog den lilla plattan, den gick inte igång, upptäckte att den oxå hade timer, vred på den & strömmen la av...  Då hade vi bara haft en taklampa, en vägglampa & mitt försök att få igång spisen...

Rogga tog nr till ägaren & ringde, han skulle komma med en ny kaffebryggare kl 9 på söndagsmorgonen, det hade säkert kommit in vatten i lilla platta,så då kunde det bli sådär, vi skulle använda stora plattan & flytta micron. Vid det nya uttaget funkade micron, så maten kunde micras. Dock blev den fisljummen, men Charlie var så hungrig & jag orkade inte stå en stund till för att värma. Micron värmde dåligt..

Rogga upptäckte att varmvattenberedaren var avslagen, så han satte på den. Efter 5 -10 min slogs strömmen av igen.. Nånting var allvarligt fel med strömmen.. Antingen pallade inte porppskåpet av nån anledning eller så var det felkopplat eller nåt. Det kan knappast ha varit en nyhet för dom iaf..

Vi satte oss i soffan & jag matade Charlie i svagt ljus. Enda lampan inne som vi vågade ha tänd var vägglampan. Rogga hade utelampan tänd så han skulle se vad han gjorde där ute.Testade att sätta på tv.n, men det fanns varken fjärrkontroll till den eller till digitalmottagaren & tv.n blixtrade dessutom till för att sen bli svart.. Stängde av den rätt fort.

När Charlie ätit halva portionen skriker Flisan att det är ett stort kryp på golvet. Ser var den är & springer fram för att mosa den med skon, men den var supersnabb. Samtidigt skriker hon igen att det är en KACKERLACKA, så jag sliter åt mig burkmatslocket & ska försöka fånga den för att kolla närmare, men jag missar en stund. Till slut fångar jag den, mitt på golvet & jag ropar på Rogga att det är kackerlackor i stugan.

Han ringer ägaren igen, men jag förmodar att det var frun som svarade, det var tydligen en kvinna iaf, som lovade pengarna tillbaka, men vi erbjöds inget annat boende utan de tyckte att vi skulle sova kvar där eller så trodde de inte på att det var kackerlackor...

Sari blev så äcklad så hon ville inte gå in igen & de bar ut sina väskor, medan jag hängde upp matkassar & våra väskor på klädkrokarna i hallen. Jävligt nice att ha haft våra saker plus matvaror på golvet, mitt bland kackerlackorna...

Vi tog ut Charlie & satte honom i bilbarnsstolen & där fick han sitta på verandan & hålla de andra sällskap medan jag diskade klart det vi skulle använda. Jag la ut hushållspapper på bänken att lägga besticken på, för jag vågade inte ställa dom i bestickhållaren. precis när jag är klar & ska börja torka dom med annat papper ramlar det ner en kackerlacka & hamnar på rygg i det blöta pappret.. Den nuddade inga bestick som tur var..

Jag övergick till att skölja grönsakerna, men jag skar dom ute. jag ville inte vistas inne mer än nödvändigt...

Charlie somnade fort i stolen & vi åt, en väldigt sen middag, med obehagskänslor i hela kroppen & vi frös.. Det var knappast varmt ute & vi hade ju tänkt sitta inne..Mn vi var på rätt bra humör ändå & skämtade en hel del.  Eftersom vi inte kunde sova där så åkte vi hem till oss. Vi struntade i att plocka bort ur slasken eller att diska, vi ställde bara in det som det var, lånade med en tallrik att ha det överblivna köttet & salladen på & stoppade in i en kasse & tog med till mig.

Vi kom hem till mig strax efter 01 på natten. Vi var så äcklade & övertrötta, så vi satt & larvade oss med bla egenpåhittade kackerlacksskämt...

Tänk om jag inte bott här.. Då hade vi tvingats sova i stugan, vilket jag tycker är dålig service.. Väldigt dåligt..  Vi hade accepterat tält om det vart så, men nu har jag ju en varm lägenhet rätt nära ^^

Vi stupade i säng, men Rogga & Sari hade svårt att varva ner..  *hrmmm*  Vaknade till av att flisan kom in & skällde på mig & dumpade Charlie i min säng. Hon sa nåt om att han hade skrikit en stund, men jag hade inte hört nåt alls. Vi somnade om båda 2 till 9.

Sen gick vi upp & väckte de andra :)  Rogga skrev upp alla fel mm i stugan, ifall det skulle tjafsas om att få pengarna tillbaka. Kom dit strax efter 12 & pratade med ägaren, som kommit dit för att ta emot vårt klagomål osv, på sin lediga dag. Det var faktiskt väldigt snällt. Jag passade på att tipsa honom om att lägga en nyskuren lökhalva eller en skål med ättika i kylen för att få bort dålig lukt, samt att tipsa honom om att använda ättika i en skål över natten i ett rökluktande rum, tvätta bort kattpiss med, ta bort kalkavlagringar med eller använda i vatten med en droppe diskmedel & skura förnster med. (blir inte flammiga då)

Berättade att jag fångat en av de 3 stora kackerlackorna under locket (den 3.e såg vi bara hastigt) & att det vimlade av små kackerlackor & så räckte Rogga över listan.

Ägaren sa att det bott utländska killar i 2-3veckor i stugan & att de fiskat, lämnat stugan i ett bedrövligt skick, så ägarens fru hade fått städa i 2 dagar. Det lät som en hemskt dålig ursäkt...  De stora kackerlackorna har bott där längre & de små var säkerligen äldre än 2-3 veckor med tanke på hur stor de var. Det tar 3-6 månader innan de är vuxna & de blir ca 14mm som störst om det var hona eller hane (minns ej)

Vi kom sist på den stugsidan, så trots att vi bokat 12.an fick vi alltså 14. Då hade alltså vår stuga gått till nån annan, trots bokningen.. Låter konstigt, när ändå 14 var ledig oxå...    Rogga sa ju ändå att vi var 3 vuxna, 1 barn & 1 spädbarn.....  känns inte roligt att de måste vetat om alla felen & ändå riskerade vår hälsa & vårt liv på det sättet... 

HAn visade oss den vi skulle haft, nr 12. Den var jättefin & han var jättetrevlig, men jag tror han skämdes rätt mkt..

Rogga fick inte bara tillbaka pengarna, han fick även hyra stugan i 2 nätter till priset av en, så de bokade midsommarhelgen. Då ska vi göra ett nytt försök ^^

Det sjukaste är att Flisan känt på sig att det inte skulle bli bra. hon sa det flera ggr, men visste inte själv varför det inte skulle bli bra :/

Ägaren skulle stänga stugan & ta dit Anticimex & slussa de bokade gästerna till den andra villavagnen han just köpt, trots att den ännu inte var öppen för bokningar.  Varför kom de inte & gav oss den, det undrar jag...

Jag förklarade att han måste stänga ALLA stugor i den längan, dvs 3 st...  Men han pratade bara om den vi haft.. Ja ja.. Anticimex lär väl säga åt honom.

Rogga ville ringa hälsovårdsnämnden så att det blev en ordentlig utredning om kackerlackorna, brännässlorna & elen, men så tyckte vi att ägaren varit så snäll.

när jag sen läste igen om Kackerlackorna, när Rogga & Sari åkt hem, då kände jag att man borde ringa iaf...


Från Anticimex

Hem / Problemlösaren / Lär dig om de olika skadedjuren / Kackerlackor

Angriper mat & textil

Kackerlackor

Många olika arter finns, men vanligast är den tyska kackerlackan.
Kackerlackor är allätare. De är ljusskygga och gömmer sig dagtid.
 
Kackerlackor i kök får tillgång till ett dukat bord och kan massförökas här.
Kackerlackor förorenar och kan sprida smitta. Därför är de en sanitär risk där de förekommer.

En fullbildad tysk kackerlacka blir 10-15 mm.

Läs mer i vårt faktablad Kackerlackan (pdf)

Angriper mat & textil:

  • Bröd- och tobaksbaggar
  • Damm- och boklöss
  • Fläskängrar
  • Hus och mjölor
  • Kackerlackor
  • Malfjärilar
  • Mjölbaggar
  • Mottfjärilar
  • Möss
  • Plattbaggar
  • Pälsängrar
  • Råttor
  • Silverfisk
  • Svartmyror
  • Tjuv- och mässingsbaggar

Från Nomor

Tysk kackerlacka  

Blatella germanica

Den tyska kackerlackan kan angripa livsmedel inte bara genom att smutsa ner och avge e Tysk kackerlackan otäck lukt, utan också genom att äta av det. Andra angreppsområden är textilier, papper och läder. Eftersom kackerlackan   
förorena och sprider smitta, kan den anses vara en sanitär olägenhet.
 
Kackerlackan blir 12-16 mm lång. Speciellt utsatta områden är restauranger, bagerier, livsmedelslager och sjukhus. Kackerlackan trivs bäst vid ugnar, värmerör, kylskåpsmotorer och vid andra ställen där det är mellan 25-33C. De är mycket ljusskygga och gömmer sig därför i mörka och trånga sprickor när de utsätts för stark ljus, t ex på dagarna och i lampors sken.

Nymfen är cirka 3 mm lång, med en mörkgrå till svart färg. Den äter samma föda som de vuxna kackerlackorna och är lika ljusskygga.


Usch & tvi... :(

Kommentarer
Postat av: Nicklas

Hehe !

Tror inte du skulle trivas i thailand Helle :)

Kackerlackor nästan överallt .. i olika storlekar o antal. Det som jag hajjar till mest över är det svarta scorpionerna , svarta getingarna som är stora som svenska humlor. Men i thailand finns det inte någon gräns för hur giftigt ett insektsmedel kan vara.. så någr sprut med den o det är RENT hus :D :D

2008-06-10 @ 03:55:01
Postat av: Helle

Pfft, I Thailand äter man ju skiten... Fan om vi fått med några hem....

2008-06-10 @ 06:18:07
URL: http://heahog.blogg.se/
Postat av: Blondiie

Skrattar!

Låter som en underbar natt =P

Kräv å få nya villavagnen på midsommar istället =)

kram på dig

2008-06-10 @ 09:28:18
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Elenore

det kryper liksom på min rygg.. hua!

2008-06-11 @ 05:52:44
URL: http://norpan86.blogg.se/
Postat av: Veronica

Å herre du milde vilken upplevlse ni haft! Fast jag tackar ju för tipsen om ättika!!!

2010-08-03 @ 18:31:10
URL: http://www.silvervinges.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0