Charlies otursdagar

Att småbarn är klumpiga vet väl alla...  Jag tycker att Charlie är grymt smidig på ett sätt, han lyckas till 98% skydda bakhuvudet när han ramlar & istället tar han emot med pannan.. Det syns, iom att han fått en utbuktning precis ovanför näsbenet/ögonbrynen. Förhoppningsvis försvinner det...

Härmodagen skaffade han sig ett blåmärke på kinden på dagis.
Igår skaffade han sig en riktig boxarnäsa & ett klämt finger/blånagel..

Var hos en kompis i ösmo & hon ville låna ut sin smidiga Brio Sulky till mig, så vi gick ut på en liten promenix med våra barn. Den kändes lite låg för mig, men vi fortsatte gå så jag fick känna på den. Gick in på Priskrossaren för att kolla galgar, hon har knappt några & hennes lägenhet har bara en garderob med hyllplan, resten är det stång i, så hon får bara in 30 av alla plagg som ska hängas upp.

Kikade på lite barnkläder, fick syn på likadan pyjamas som Charlie hade som mindre, skulle kolla om den råkade finnas i större stl.

Släpper vagnen & bläddrar igenom plaggen. Hör en duns bakom mig, vänder mig om & ser vagnen & Charlie på golvet.

Han ger inte ett ljud ifrån sig, men jag ser att hans långfinger är mellan hantaget & golvet. Lyfter upp vagnen & honom (han låg med magen mot ryggstödet) & tar upp honom i famnen. Då SER jag...

Han blöder näsblod... Mitt hår fastnar i hans blod & smetar ut på kinden, men det blöder inte så mkt som tur är.

Ber min kompis son ta fram näsdukarna han fått av mig 1 timme innan, men han hade inga på sig, de hade han gett sin mamma, som inte tänker på det. Hon springer till kassan & ber om papper.

Charlie skriker nu i högan sky, vilket gör mig ororlig, oftast lugnar han sig rätt snabbt, men nu skriker & skriker han bara.

Jag är ingen som får panik & blir hysterisk direkt, men jag blev hemskt stressad & orolig.

Det droppar lite blod på hans jacka, men det gjorde inget.

Jag torkar försiktigt av hans näsa & kollar snabbt munnen, men där var inget blod. Inga märken nånstans, förutom uppepå nästippen. Där har han som små bloddroppar under huden.

Sen ser jag att han är röd & lite svullen på näsbenet.

Vi bestämmer att vi ska hem till min kompis igen & byta tillbaka vagnen & hämta våra saker ( lånade hennes badkar en stund på förmiddagen).

Letar efter en kall festis, men de har ingen.

Skyndar oss iväg. Charlie tystnar för att sen skrika hysteriskt, flera ggr. Inget hjälper.

Hans näsben svullnar mera & börjar bli ljusblått...  Kommer på att de har en vårdcentral i närheten, men jag är så stressad & orolig att jag inte kommer ihåg var.  Så fort Sabina sagt var den ligger minns jag. Vi skyndar oss dit & möter hennes kompis J på vägen ( gammal tonårskompis till mig).

han följer med oss.

Vi hann bara sitta ner ca 3 min innan läkaren hämtar oss.
Han säger till mig att ta av Charlie lite & sen hålla tyst, han ska prata med Charlie & jag ska inte störa.

Tycker det låter konstigt, men gör som han säger. Han visar Charlie allt han kommer använda & ger Charlie en chans att känna på sakerna, men han är inte intresserad.
Doktorn lyser på en tungpinne eller vad den heter, för den upp & ner. På så sätt ser han hur pupillerna drar ihop sig & att Charlie kan följa med blicken.

Hela tiden talar doktorn lugnt & tar tid på sig. han säger åt Charlie att han vill titta i öronen & Lyser med en lampa åt ena hållet så Charlie tittar dit & han kan kika i örat. Sitt stilla & slappna av säger doktorn & Charlie slappnar av.

Doktorn får lysa i näsan oxå & kollar så inte skiljeväggen flyttats (min gjorde det när jag var liten & en vuxen smällde upp en dörr i ansiktet på mig så näsan knäcktes). Han stoppar inte in lysgrejen, han har den en bit ifrån & får sitta helt galet, men han står ut doktorn :)

Det är bara när han försäker kolla i munnen som jag måste hjälpa doktorn & hålla fast händerna & pannan, sen är det klart :)

Han förklarar efter att han är pediatriker.. Dvs barnläkare ^^    Han var så himla duktig & lugn & trygg, så den läkaren vill jag ska stanna i kommunen för alltid! Jag vill att han alltid ska finnas här när det händer nåt med barn.

Jag trodde aldrig det var möjligt att få en 1½ åring att sitta still & bli undersökt på det sättet, men det är nu bevisat :)

Han gav mig några tips, bla att ge alvedon några ggr om dagen, bada Charlie så blodklumparna i näsan "plaskades" ut så han kunde andas bättre. Jag fick bara ge näsdroppar om han hade svårt att andas under natten, men helst inte, då de svider i en "trasig" näsa.

Tänkte att jag lika gärna kan höja upp huvudändan på sängen eller kanske ge Renäsanns näsdroppar, men jag behövde inte göra nåt av det.

Han fick alvedon hos min kompis, man halverar deras vikt & ger i ml. så Charlie fick 6,5ml. Charlie fick lite mat & dricka, men var inte så hungrig.

Sen tog jag en kaffe & åkte hem.  Han somnade lite senare än vanligt & busade med Flisan. Han fick sitt bad & badade så det var blött i hela badrummet :)

Inatt vaknade han några ggr & ville ha nappen. Sista gången la jag honom i min säng. Sen vaknade vi 8.30...  8.30, det är sovmorgon det!!

Vi gick ner, han fick frukostvälling & jag kollade näsan. Han är rejält svullen & blå idag..  Upptäckte att han har feber oxå...







Förmodligen är det av vaccinationen för ca 10 dagar sen, men jag ska hålla lite koll på tempen & så. Man vet ju aldrig om han får en inflammation i näsan :/

Jag har haft migrän hela dagen, men den har varit lindrig nu på em, efter en massa alvedon, lite vila & en stor pizza.

Charlie sover i soffan där nere, den är grymt bra att sova i när man är febrig, det är ungefär som att man svettas mer i den & febern går över fortare.

Tidigare idag sov han ca 2½ timme.

Bytte tillbaka till hans blå vagn, den hans gudfar Rogga köpte.  Satte ju dit en amerikans siren strax efter den var köpt, det är 4 olika sirener & så blinkar den ^^ Den är avsedd för cyklar, men det skiner jag i :)

En dam på bussen ( när vi åkte & handlade) frågade vad det var han lekte med & sa att hon oxå ville ha en sån på sin cykel & undrade var man köper dom  *S*

När vi var på väg till bussen på väg hem, stoppade en berusad gubbe oss & frågade vad det var. Då ville han veta vad jag tyckte om Obama, men jag är inte intresserad av politik. Sa bara att jag tycker det är kul med en afroamerikansk & yngre president. Ser trevligare ut än de gamla grå iaf ^^

Nu ska jag ner & ta tempen på mitt lilla troll. Kram på er :)

Ohh, btw, jag hittade likadan jacka som Cahrlie hade förra vintern, fast i en större stl...  Älskar den jackan  :D  HIttade den på Pernillas klädförmedling här i Nynäs :)




Tyvärr får jag inte bort de röda ögonen på Charlie jämt. Han får även röda ögon utan att ha fotats.. Vet inte vad det är, så jag sak nog prata med min optiker & kolla om hon vet.. Känner mig fånig, men man vet ju aldrig :(


Kommentarer
Postat av: Elenore

nemen uscha stackars Charlie!

2008-11-09 @ 18:34:53
Postat av: ♥Blondiie♥

men stackar slilla troll! vilken oturkille, gjord eju ont baa att se blåa nästan.. det med röda ögon förklarade min barnläkar för alex hae med jämt röda ögon, det är i vissa vinkar som man får reflektionsljus å det är inte farnlitg, tvärt om =) kramis

2008-11-10 @ 21:17:35
URL: http://blondiies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0