Cykeltur! (i dubbel bemärkelse)

Orkade inte åka till Biltema i Haninge idag... Låren & rumpan var för ömma & jag för trött. Charlie väckte mig 6 imorse...

Istället köpte jag ny barnsits på Bike-center här i Nynäs, fast den kostade.. 500kr...   Men...  DEN PASSAR MIN CYKEL!!!  *Superglad*

Den var rätt lätt att montera ihop & fast min cykel, fast det är en sån man bara fäster på cykelramen...

Jag & Charlie tog iaf en cykeltur idag.. Cyklade ca 5km, för första gången på många år. Nu är jag ännu mörare i rumpa & lår :(

Charlie skrek som en stucken gris & blev nästan hysterisk när jag skulle sätta honom i barnsitsen, fast jag förklarat flera gånger hur det skulle gå till. Han skrek ännu värre när hjälmen åkte på.

Rullade ut cykeln från trapphuset, ner på gården & hoppade på & började trampa lite sakta & sa " Nu cyklar vi". Då blev det knäpptyst där bak & istället svarade han glatt med lite skratt "jaaa"  :)

Tog ett provvarv & plötsligt fick jag hans hjälm i huvudet. Frågade om han somnat & fick inget svar. Frågade igen & då försvann hjälmens tryck. "håller du på att somna?"  "jaaa" svarade han & försökte sen härma ordet somna.

Det där återkom några gånger under cykelturen.

Vi åkte ner till Gröndalsviken & tittade på båtar, fortsatte mot Niksta, förbi Nynäs Gård, mot Willys, hoppade av där & så låste jag cykeln med tanke att vi skulle handla.

Medan jag låser cykeln börjar en vit skåpbil tuta långdraget, säkert 30-40 sek.

Tanken slog mig att nån kunde fallit ihop mot ratten & hamnat med huvudet mot tutan, vilket flera uppenbarligen tänkt, för plötsligt kom folk från alla håll.

Kikade & upptäckte e liten hund vid ratten, en dvärg-pinscher...  Den hade ställt sig på tutan  *S*  En karl skällde på hunden, så den klev av ratten & jag hörde några gamla tanter skoja om att den saknade husse eller matte & ville att denna skulle komma nån gång :)

Efter en liten stund, när jag satte upp Charlie i sisten igen, satte hunden igång igen. Denna gång med korta stötar på tutan... Undrar om hunden brukar göra så eller om den upptäckt en ny grej  ;)  Den satt iaf & spejade hej vilt mot in & utgången på Willys, när vi gick förbi :)

Charlie var som jag misstänkte, en slavdrivare där bak...  Om jag hoppade av i backar & gick, då skrek han "kickla kickla" & "itta itta" & slog på sadeln...  Inte förrens jag satte mig blev han tyst...

Vi cyklade centralgatan ner & han började röra sig väldigt mkt där bak, så jag fick säga åt honom att sitta stilla.

Tog vägen förbi Gröndalsskolan & i backen ner mot Gröndalsvikens station där det är rätt brant & vi fick upp en himla fart, då började han gunga fram & tillbaka & tjuta "ohhhh" ...  Fick bromsa & säga till på skarpen att han skulle sitta still.

Upptäckte att jag verkligen måste byta bromsklossarna eller vad det heter.. Som tur är har jag redan köpt :)  Får se om jag orkar imorgon...

Mästar-meckarn..

Japp. Jag meckade ju som skrivet i förra inlägget min gamla cykel...  Fick åka iväg & köpa mera grejer, så nu har notan kommit upp i 880kr...  Var tom tvungen att låna avbitartång av grannen,men jag lagade min cykel  :)

Tog en provtur lagom till Felicia kom hem med Charlie  :)
Skulle montera dit cykelstolen, men den jäveln funkar inte med cyklar som har bakbroms...  Går icke att montera.. Dessutom hade den gängpaj på en mutter :(  *suck*

Blondinen meckar cykel..

Är visserligen mörkblond, men ändock..  Att mecka med gammal,rostig & väldigt trasig mountainbike är inte det lättaste...

Köpte nya växelreglage för några år sen, då de gamla rasade & ena ramlade isär. Tyvärr satt de & handbromen ihop...

Igår var jag till Biltema i Haninge & köpte nya delar, kedjeolja, superolja & nån rengöringsspray, barnhjälm & cykelbarnstol bla. kalaset gick på 731kr..

Rengjorde de viktigaste delarna & oljade in igår & satte på nya pakethållaren.

Idag skulle jag byta växlar & handbromsar, sätta på fram & baklyse, barnstolen & tvätta rent allt, så jag & lilltrollet kunde sticka iväg på en cykeltur efter dagis..

Så lätt var det icke..  Måste köpa nya växel & bromswires oxå... SUCK!  Som tur är fick jag tag i en cykelaffär här, som säljer rätt billigt ändå, så jag slipper åka till Haninge igen :D

WISH ME LUCK!!

Byte

Var ner med Charlie nyss & bytte presenten han fick av sin lite större kusin. Han ville ha dessa istället...

Ambulansen är lika stor som polisbilarna & passar finfint på bilmattan :)

Kära anonym

Jag hade inga batterier till kameran & glömde helt bort att ta med mobilen, så det finns inga bilder alls från kalasen...

Så blir det när man får stressa arslet av sig...

Charlie 2 år & ½ dygn!

Igår kl 19.19 blev Charlie exakt 2 år. Då stod vi på vår pendelstågsstation & väntade på tåget ner mot centrum. Skulle köpa lördagssnask...  Men det blev inte så mkt mumsande..  Vi var för trötta  *S*

Charlies första besökare var farfar, gammelfarmor & farbror Joakim. Farbröderna Rikard & Viktor kunde inte följa med.
Charlie fick en fin skjorta & jättesnygga jeansshorts av gammelfarmor, en verktygslåda i plast av farfar, en sandlådelastbil av Joakim & ett flygplan som farfar köpt från Charlies pappa. Den lös, pratade (lät som på riktigt med kaptensnack) & rusade motorerna :)

Ungen var helt galen  :D

Av mormor fick han en bilmatta från BR, den blev han helt till sig i byxorna över, han förstod direkt vad det var, fast jag inte ens hade öppnat paketet helt  *S*  Av mig fick han några bilar till mattan & LaaLaa, som jag visade bild på i nåt inlägg nyligen.

Av storasyster fick han en stor plastboll med Nemo.

Sen kom farmor & hennes man. Av dom fick han en tågbana i trä från Ikea med extra tåg till, en för stor med jättefin huvtröja i klara färger, en asball bläckfisk i tyg (som nu sitter på hans säng, passar i PiratPrins-temat) & en massa 5 kronor som farmor, jag & Charlie stoppade i hans sparbössa :)

Ungen var helt i extas igår!   Han har lekt med alla sakerna & varit så till sig :)

Sen kom kusin Viktor & hans mamma Julia. Av dom fick han en precis likadan lastbil som han fick på dopdagen av gammelfarmor  *S*    Roligaste är att Julia sa innan att hon skulle spara kvittot utifall att  *S*

Vi får byta på måndag :)  Då får vi se vad det finns att byta till :) Kanske lite mera spår till tågbanan?

Viktor ville titta på några av de nya sakerna.. Det fick han inte för Charlie.. HAn fick iaf inte titta på LaaLaa.. Neej! skrek Charlie & slet åt sig den. Då ville Viktor titta på Charlies gamla LaaLaa, ärvd efter kusin Emma som ärvt den efter Flisan...  Den fick jag säga till Charlie att Viktor fick titta på  ^^

Ego-unge ;)

Charlies pappa ringde oxå från Thailand, när farmor & Lars var här. Charlie lyssnade & flinade men ville inte säga nåt direkt. Men Nicklas hörde iaf Charlie i bakgrunden & blev så stolt :)  "Gud vad han pratar nu"  :)

Mormor ringde oxå. Hon ville veta om Charlies födelsedag varit bra & om han blev glad över presenterna.  De pratade oxå lite, fast han flinar ju mest iofs :)

Idag är det mera gäster som kommer. 2 kusiner & deras föräldrar :)

Mammas lilla älskling

Den stora får man ju aldrig filma :(

Äntligen!

För lite mer än 2 timmar sen blev jag av med min migrän & värken i höger axel &sida av nacken :) Flisan masserade mig någon timme innan, men det hjälpte inte, så jag masserade lite själv & hittade tydligen rätt punkt...

Stinker Tigerbalsam & är mör i vänster sida nu istället, men jag får skylla mörheten på att jag nyss kommit upp från tvättstugan.

Hämtade upp alla handdukar från torkskåpet, över en timme sen..

Någon har inte anmält att torktumlaren var trasig, ingen har ens satt upp en lapp  :( Fanns ingen värme alls i den, så efter 2 timmar var det fortfarande blött :(

Nu sitter iaf en lapp uppe & jag ska ringa in felet imorgon.. Sen iväg till dagis, lämna Charlie, iväg med tåget in till haninge, lämna in min & Flisans mobiler som displayerna är helt störda på (låser sig & blir vita bla) & sen ska jag kolla present till min lilla prins :)

Charlie älskar flygplan & Teletubbies, mest LaaLaa & Po...
Därför ska jag kolla upp dessa extra noga på BR...

Knäckt..

Jag har migrän IGEN.. 3e dagen irad. Medicinen hjälpte inte som jag hoppades, trots att jag tog den rätt snabbt...  Suck.

Hoppjerka

Charlie hade nyligen lärt sig hoppa när jag filmade..Nu hoppas det överallt & när som helst..  *suck*

Han verkar outtröttlig när han sätter igång.. Han fick en helt annan energi i samband med hoppandet...

Förbannade migrän!

På 4 dagar har jag nu haft migrän 3 dagar...  Idag i ett helt dygn, dvs att den hängde kvar från igår.. I förrgår var det lugnt, men dagen innan det hade jag oxå migrän.

Stod inte ut idag, så efter att jag varit på BVC & beställt tid hos sköterskan till Charlie & lämnat honom på dagis, så tog jag mig till Nynäsakuten.
De hade begränsade akuttider, naturligtvis...  Väntade ca 45-50 min, sen var jag tvungen att gå till andra sidan av huset för ett möte med psykläkaren. Var dit förra veckan på inrådan av min KBT-terapeut. Fick då Cipramil (antidepressiv medicin).

Dock med en varning om att jag skulle bli trött i ca 2 veckor.. iom att jag redan är väldigt trött jämt, pga min sömnapné, så avstod jag att börja med Cipramilen.

Just nu jobbar jag som fan med att få iväg min dotter till skolan & ta tillbaka makten hemma... Efter min depressionskrasch för 3½ år sen, försvann den bit för bit...

Nu äntligen har jag fått en massa hjälp & stöd.. Vi får bla hjälp av Skolteamet på morgnarna för att få iväg henne & jag får stöd från en ny familjepedagog med mer erfarenhet av skolbarn & tonåringar. Hon är inte tonåring än i ålder, men i hela henne...

Var iaf tvungen att informera dom om medicinen, just så vi kan planera om allting & sätta in mera resurser ett tag. Det jag är mest rädd för just nu är att inte vakna i tid... Skit samma om jag sover bort dagarna...  En annan sak är ju Charlies 2 kalas under helgen...  Jag måste kunna städa.. Får inte vara för trött för det...

Man får heller inte ta vissa mediciner mot migrän, t.ex. sumatriptan och andra triptaner... Min migränmedicin innehåller just Sumatriptan..  *suck*

Det var ju det jag sa till läkaren.. jag kollade nyss på Fass & hittade det varken läkaren eller personalen på Apoteket hittade...   Ja ja.. Får ringa läkaren på Nynäsakuten & be om annan migränmedicin...

Den funkade iaf. Men.. Jag blev dåsig som bara den & mör i HELA kroppen.. Fick iaf vila när jag kom hem. Flisan gick & hämtade Charlie på dagis  :)

Nu är jag mör i nacken & axlarna.. Men det går över :)

Skönt iaf att jag ÄNTLIGEN fått medicin mot min migrän, ä

Charlie pratar om...

Teletubbies, bebisar & Shrek bla  :)

Charlie & Felicia i lekparken

& mamma höll på att sätta saliven i halsen första gången.. Detta var andra gången han klättrade...

För exakt 2 år sen...

gick mitt fostervatten, om jag inte är helt ute & cyklar om tidpunkten....  Måste fråga "pappa" Anna på facebook om mitt minne håller :)

Det var ju till henne jag ringde från pappa & Marra & frågade om de kunde skjutsa in mig till Sös....  Pappa var ute på kvarterskrogen & tog en öl & Marra hade druckit vin till maten, så där kunde det inte skjutsas...

Marra hämtade en av min systersons blöjor, binda, handduk mm eftersom det rann på rätt bra....  Där låg jag på köksgolvet med rumpan utanför mattan, pratade med förlossningen på Södertälje sjukhus först, sen Sös & sist Anna.. tror det var i den ordningen...

Marra höll mig lugn, för jag fick en adrenalinkick samtidigt som jag blev nervös.

Anna & hennes man skjutsade hem Felicia för att hämta kläder till henne så hon kunde stanna kvar hos pappa & Marra & ett ombyte till mig samt lite hygienprylar. Sen kom de tillbaka med Flisan & jag, Anna & Tomas åkte till Sös....

Anna & Tomas ställde upp som bara den & det är jag så tacksam för!

Puss till er :)

Lite bilder från Umeå

Mormors hundar, Hopi 9 år & Sabina ca 5 månader.

Charlie på promenad med nya mössan han fick av mormor

Sjukt mkt snö.. Lekparken är delad i ner eller upphöjda sektioner, men det syns inte under all snö...

Utanför Ica-affären/pizzerian

Tänkte vi skulle gunga.. Men det var kört... Snön var ca 15 cm under gungorna :(

Charlie ska svabba mormors köksgolv...

Han gav upp den idén rätt snabbt...

Istället ville han laga mat...

Han gav upp den idén oxå när han hajjade att vi inte skulle laga mat just då :)

Dricker välling på mormors orginella skohylla

På Umeå flygplats, tror jag

trött herre

O'hoj i vårsolen :)

Orkar inte skriva de få tillfällen jag väl får sitta vid datorn..

Tänkte iaf lägga upp nåt att titta på...

Charlie fyller 2 nästa lördag, den 18e. Det har gått sjukt fort, STOPPA TIDEN NÅN!!

Har ännu inte bestämt vad jag ska köpa till honom, men det blir iaf inte mkt. Han får ju kläder & saker varje månad & jag måste börja tänka på ekonomin...

Nåt med flygplan blir det mest troligt iaf. CHARLIE ÄLSKAR FLYGPLAN  :)  ( "ploplan" )

På väg till planet från flygplatsen, på väg hem från Umeå.

Fällbordet var skoj.. Jätteskoj...

Att säga till när man tar kort, glöms bort av vissa fotografer  ;)

Undrar om kortet togs i samband med att planet blev avisat.... Det hade dragit på sig farligt mkt is på vägen till Umeå sa kaptenen. Blev försenade ca 25 min, men hellre det än att vi aldrig kommit fram.

Förrförra vintern när vi var hos mamma gick det 2 dokumentärer om flygolyckor... Stora sådana oxå...  Naturligtvis kunde jag inte låta bli att titta.. Fick ju bra information, tips etc, men även en stor oro.. Så varje gång vi ska flyga blir jag nojjig & har lust att stänga av min hjärna....  MEN, det är ju bara att hålla masken inför ungarna & låtsas som att man är hos tandläkaren :)
Tror faktiskt jag var mitt i en mening där  *S*  Smickrande med kort underifrån, så man verkligen ser mina stora näsborrar  *asg*  (Jäkla Felicia)