Trött mamma..

Har hjälpt Flisans farmor sen i söndags. Hon drabbades av en stroke i augusti, bara 49 år gammal..  Hon fick flytta hem från sjukhemmet förra veckan, men det var till en liten 1.a på nedre botten (tidigare hade hon en 2a), som inte ens är ordentligt handikappanpassad...

Just nu har hon hemtjänst, men behöver personliga assistenter. Det funkar inte med hemtjänsten, speciellt inte efter att det verkar som de själva bestämmer när de ska hem till folk & hjälpa dom.

I torsdags hade de fortfarande inte kommit & tagit upp fajmoj som vi kallar henne... Där låg den stackars människan& inte kunde ta sig nånstans. Ändå hade hon larmat...

fajmoj är helt förlamad på vänster sida, från topp till tå. Dessutom kedjeröker hon nu sen hon kom hem. Även minnet drabbades, så hon glömmer lätt att hon just rökt..

Det är iaf kaos i hennes lilla 1. Flyttfirman, samma som jag hade, har gjort som hos mig, bara stuvat in skiten, huller om buller, så hon kommer knappt fram med rullstolen & det är inte lätt att hitta saker jag ska sortera...  I söndags sorterade & packade jag upp lite köksprylar.

Resten av veckan har jag sorterat kläder, ringt till kommunen & FK, men bollas bara fram & tillbaka, sprungit till fastighetsskötaren ang kedjelås på köksfönsteret, så ingen kan ta sig in & brandlarm, men det måste fajmoj stå för själv tydligen...

Har fixat tvättid på måndag, hon har minst 2½ sopsäckar med tvätt, trots att Samhall hämtade en liten tvättpåse igår. Att de kom igår var för att jag ringde i onsdags & frågade när de skulle komma. De skulle komma den 9e december sa de & jag fick lite panik pga all tvätt hon har. De var så snälla så de gick med på att hämta tidigare, men över 6kg var det avgift på...  Får tvätta så ofta jag kan nästa vecka & ev veckan efter åt fajmoj helt enkelt...

Lägenheten var dessutom smutsig när hon flyttade in, vilket är sjukt!  Det är mögel i kylen & frysen bla....

Jag är glad att hon iaf inte drabbades hårdare av sin stroke & att hon kan prata utan problem. Tänk de stackarna som inte kan prata :(  Det har hänt att hon larmat men inte hört nån på larmet prata, som de ska. Då undrar man om larmet verkligen funkar eller om de struntar i henne..

Tidigare i veckan hade nattpatrullen låst polislåset, så hemtjänsten kom inte in på morgonen, varpå de & fajmoj fick panik! Tack vare en annan  rådig hemtjänstare som jobbat med lås i 25 år, så kom de in :)  Tur att hon finns & att inget hänt.

Fajomoj har inte fått duscha på snart 2 veckor pga att duschen sprutade åt alla håll sa hemtjänsten. Antog att de kollat så slangen inte satt löst...  Uppenbarligen hade de inte det, för fastighetsskötaren kom & behövde bara skruva åt i torsdags. tror inte fajmoj fått duscha för det...   De har heller inte tvättat hennes högra hand.... Den är alltås lika smutsig som resten av hennes kropp....  Men kedjerökning, vevande på rullstolen, ätande osv har orsakat kolsvarta naglar... Inte undra på att hennes mage inte mår bra nu...

Ska försöka få Flisan att ta Charlie en stund imorgon så jag kan åka & kika till fajmoj. Charlie var hos en kompis bara nåt hus från fajmoj i fredags, han skulle vara där några timmar medan jag fixade tvätten som Samhall skulle hämta mm. Men det tog knappt 30 min sen ringde min kompis & jag hörde Charlie snyfta hysteriskt i bakgrunden. Det hade gått bra i 10 min, sen blev han hysteriskt, lugnade sig,snyftade & blev hysterisk igen.. Det vara bara att gå & hämta honom, fixa klart med tvätten, boka tvättid & sen åka hem.

I fredags asfalterade de för rampen de ska ställa dit. Det var nära att de krossade köksfönstret med skopan, men det var på håret ^^

Fajmoj har alltså inte varit ute eller duschat eller fått tvätta handen på 2 veckor.. Helt galet..

Hemtjänsten orkar/hinner dessutom inte ens stekta några fiskpinnar eller pyttipanna.. Allt ska micras..

Många ggr har de tänkt gå utan att byta blöja på henne osv, så jag fått säga till. Sen vägrade de hämta ut livsviktig medicin, men det ordnade sig att nån annann  hämtade, sen vägrade de ge henne den... Men de har befogenheter & nu ger de henne den...

De sätter på henne halkiga byxor, så hon glider i rullstolen & knappt kommer upp igen...

På måndag ska jag ringa arbetsterapeuten & säga att hon måste ha halkmatta i badrummet & bälte till rullstolen. Då kan hon ha vad hon vill utan att riskera att halka ur.

Sjuksköterksan som var där i onsdags har sagt att hon inte får sitta i rullstolen hela dagarna pga risken för sittsår...  Men hon är ju tvungen.. Annars får hon ligga minst 4 timmar i sängen & det kommer hon inte orka.. Dessutom kommer hon röka i sängen & det är livsfarligt...

Det står saker i vägen & rampen ut till balkongen är för hög, annars skulle hon rökt ute. Men, då hade hon varit tvungen att ha dörren öppen hela tiden eftersom hon inte kan stänga...

*suck*

Ska det verkligen ta 3 månader för sjukkassan att besluta om assistensersättning, så hon får sina personliga assistenter nån gång??  Har ringt, men den kvinnan som har hand om ärendet är borta & kommer bara en dag nästa vecka. Bad dom lämna meddelande att hon ska ringa pga att det är bråttom. Om nåt händer fajmoj under tiden, då blir jag vansinnig!


Update

Eftersom jag fått en sur kommentar om mitt inlägg om hemtjänsten, läste jag igenom vad jag skrivit.

Uppenbarligen missade jag en mening om i torsdags...   Kl 9.30 pratade jag med henne i tele & då hade de ännu inte kommit. Strax därefter kom de dock & tog upp henne, då hade jag pratat med larmet (ringde hemifrån), chefen & planeraren.

Fajmoj själv frågade NÄR de skulle vara där på morgnarna & fick svaret 8.00. Varför de 2 från hemtjänsten belsutade att komma efter 9.30 till henne just den dagen vet jag inte, men det låter sjukt i mina öron, när de vet att hon är dålig i magen pga olika orsaker & börjar bli skinnflådd..

Så. Förstår du bättre nu, ANONYM ? Eller är det fortfarande skitsnack?

Pratade för övrigt med min låtsasmamma igår & berättade om mina funderingar. Hon jobbar inom hemtjänsten själv & upplyste mig om en del förändringar som gjorts de senaste åren mm.

Men. Jag ska inte behöva säga till hemtjänsten att hon behöver gå på toa när de är där & på väg ut igen. Det är väl en självklar grej de ska göra när de är där, hos en männsika som inte kan själv. Hon ska dessutom få nya blöja.

Nu är det inte alla som är så, men många av dom jag träffat där.

Kommentarer
Postat av: louise

hoppas de kommer ny sno da :)



Later inge vidare de dar med hemtjansten..men jag vet ju hur det e..

2008-11-30 @ 00:31:23
Postat av: Jossan

Hej!

Men vad är det för hemtjänst??? Jag jobbar själv i hemtjänst och man kan inte neka en gammal människa hjälp!!! Om duschen inte fungerar så löser man dusch på annat sätt, iaf jag. Och det att man inte orkar/hinner - det finns inte. Har du ingen biståndshandläggare du kan ringa till? Vi får beslut från en biståndshandläggare och det som står där måste göras, punkt slut. Skäms över att man jobbar i hemtjänst när man hör sånt här....

Hoppas att du/ni får ordning på allt, kram

2008-11-30 @ 10:16:13
URL: http://www.jozzan.bloggspace.se
Postat av: Anonym

Hej

Jag har läst ditt inlägg om hemtjänsten och undrar om du någon gång har jobbat innom detta yrke.

Det är mycke som ska funka när en sjuk människa kommer hem från sjukhuset och ska få hjälp från hemtj för första gången.

Först så måste det gå genom biståndshandl. sen ska hon medela hemtjänsten vad hon är beviljad för hjälp.

Och så kan jag inte tänka mig att ingen svarar å larmet när hon larmar.....tycker inte du ska sitta och skriva en massa skit om hemtjänsten, DOM ÄR VÄRDA ALL VIKT I GULD..... Hemtj arbetare

2008-11-30 @ 17:34:15
Postat av: Helle

Till den anonyma. Jag skriver inget skit, jag skriver som jag märkt själv när jag varit där & sen som hon berättat. Min son tex, tryckte på larmdosan på golvet 2 ggr, med ca 1 timmes mellanrum. Ingen som pratade i den inte, alltså, ingen som svarade. Däremot kom hemtjänsten efter ett tag, men fortfarande, ingen pratade från larmet, så det är knappast skitsnack. Varför vi inte hörde någon vet vi inte & det sa vi oxå till hemtjänsten andra gången de kom. Första gången gjorde inget eftersom de ändå skulle komma dit då. LÄs ordentligt nästa gång innan du vräker ur dig sura kommentarer.

2008-12-01 @ 11:27:40
URL: http://heahog.blogg.se/
Postat av: Helle

& ja. Jag jobbade fkatiskt några dagar i en helt annan kommun för flera år sen & kan säga att sjukt mkt har förändrats. Däremot har jag jobbat mest inom långvården & ett tag på äldreboende, så inom vården har jag erfarenhet.



Att hon fick ligga i eget träck, trots larmande osv till 9.30, det är inget skitsnack. De som kom hade själva bestämt att de skulle komma så sent den dagen.



Hon kan inte höra av sig till hemtjänsten själv, med vad hon fått beviljat, det är handläggaren som ska göra det & vi vet redan vad som är beviljat & inte.



Jag skrev om min dotters farmor & hur hon har det, sen att du tar det för skitsnack, det får mig att fundera varför DU blir upprörd egentligen.



Hade jag skrivit skit, så hade ingen kunnat tvivla på det, för då hade det knappast varit ett snällt inlägg. Men, skitsnack för mig, är när man ljuger om nån eller överdriver nåt någon sagt eller gjort, så mkt att det man för vidare inte är i närheten av sanningen. Punkt slut.





2008-12-01 @ 11:34:27
URL: http://heahog.blogg.se/
Postat av: Milla

Hej!

Har legat däckad i migrän hela helgen :-(..

Ser ju att du haft annat att göra än att blogga..

Jag har själv arbetat några år inom hemtjänsten,och kan väl säga så här:Det finns dom som inte borde arbeta inom hemtjänsten,som tycks sakna både förstånd och empati :-(..meen det finns ochså dom som är helt underbara och lägger både själ och hjärta i det dom gör :-). Sen lägger ju byråkratin käppar i hjulet måånga gånger,och gör att det tar tid att få allt att fungera smidigt..tråkigt men ack så sant.

Kanske "anonym"kände sig träffad? Eller så tog hn åt sig för hela sin yrkeskår,vad vet jag!!

Hoppas att det
snarast möjligt löser sig till det bästa för "fajmoj". Du har ett hjärta av guld Helle,

KRAMIS*



kanske

2008-12-01 @ 13:33:58
Postat av: Milla

Hm..konstigt mitt inlägg såg ut i skriften?? Och varifrån kom det sista kanske?? Ja ja..hoppas du förstår ändå / KRAM.

2008-12-01 @ 13:39:11
Postat av: Carina

Tråkigt att det inte funkar med hemtjänsten, jobbar själv i hemtjänsten i s-tälje kommun.

Hos oss har vi dock inte folk under 65.

Jag hoppas verkligen att hon får sin personliga hjälp snart.

2008-12-01 @ 14:02:33
Postat av: Helle

Carina, där jobbade jag oxå, några ynkliga dagar.. För attendo care... Komemr ej ihåg vad området heter (Ronna?), mittemot syriansk ortodoxa (ordodox syrianska?) kyrkan...

2008-12-02 @ 18:08:08
URL: http://heahog.blogg.se/
Postat av: Carina

Det var kanske Geneta/Bårsta. Ingen större koll på kyrkorna här i s-tälje, inte bott så länge.

2008-12-02 @ 22:56:17
Postat av: Milla

Tittar in en sväng...nähä inget nytt..kramis

2008-12-03 @ 13:03:18
Postat av: Tootz

Oj, vad jobbigt allt låter!! Verkar som om det är enm total röra med hemtjänsten och vad de har för uppgifter och inte. Hoppas det löser sig för er och att ni får ett bättre bemötande. Tyvärr är det många inom vården som inte borde jobba där och tack och lov finns det rejäla guldkorn som är värda sin vikt i guld. Dessvärre verkar ni inte ha fått träffa dem än.

2008-12-03 @ 22:27:35
URL: http://tootz.blogg.se/
Postat av: Helle

Carina Geneta var det :) Min dåvarande bodde vid Bårstaberget ^^ Fint minne man har hahaha :)

2008-12-04 @ 13:52:27
URL: http://heahog.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker du ska ta och göra ett besök på larmet. Fråga dom om denna dag när din farmor ej fick något svar. Allt finns på data så larmpesonalen kan kolla detta. Jag har fortfarande svårt att tänka mig att hon ej fick något svar. Hennes larm ligger väl ej under alla kartonger

2008-12-05 @ 09:55:13
Postat av: Jennica

Hej. Så hittade man din blogg oxå :)

Jag hörde att "fajmoj" råkat ut för en stroke, men visste inte att det var så illa :(

Har det blivit bättre med hemtjänsten då?

2009-02-12 @ 22:10:35
URL: http://www.goddessiduna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0