Köttgryta med rotfrukter

Jag gjorde en vuxen gryta & en bebisgryta, som båda blev väldigt uppskattade.

Jag kokar ihop det mesta först, för att sen koka bebismaten i annan kastrull.

Ingredienser:

ca 400-500gr grytbitar
ett nät Sharlottenlök
1-2 klyftor vitlök
5-6 morötter
ca 100gr selleri
ca 100gr palsternacka
1 röd paprika
1/4 purjolök
1 stor burk champinjoner
eller så många färska man vill ha (färskt är att föredra för att undvika saltet som finns i konserverade)
ca 1-2dl majs (fryst är att föredra för att undvika saltet som finns i konserverade)
grädde
svartpeppar
ev basilika
(kalvfond till vuxen grytan)
(aromat & grillkrydda till vuxengrytan)
redning till såsen: ½msk mjöl per dl vätska.
Jag gjorde mkt sås, 5msk till 1 liter vatten

Jag skar köttet i mycket mindre bitar.
Bryn grytbitarna,strö över mjölet & häll på vattnet under omrörning ELLER blanda mjöl & vatten i en bunke,vispa & häll i grytan.
Låt puttra ca 1-2 timmar, beroende på hur stora bitarna är.
Skala morötterna, sellerin & palsternackan. Skär morötterna i slantar, selleri & palsternackan i skivor.
Lägg i grytan & låt puttra i ca 10 min innan du skalar sharlottenlöken & delar den & purjolöken, i med dom också.
Skär paprikan i små bitar & lägg i. låt puttra i 5-10 min.Lägg i majsen & champinjonerna.
Häll i så mycket grädde du vill ha,krydda med lite svartpeppar.


Ta så mycket gryta du vill ha till bebisen (går utmärkt att frysa) i annan kastrull, tänk efter på ett ungefär hur mkt bebisen äter vanligtvis till lunch eller middag, tänk även på att den ska serveras med potatis.
En liten potatis & ca 3/4dl gryta är som en vanlig 200gr burkmat.
Sjud ca 10 min.

Skala & pressa vitlöken, låt bara 1-2 droppar vitlök landa i bebisens gryta (pressa långsamt), lägg resten i vuxengrytan.

Smula lite basilika i bebisgytan, bebisgrytan är klar  :)

Krydda vuxengrytan med kalvfond,aromat & grillkrydda, smaka av.

Servera med potatis.

Smaklig måltid :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0