Barnvagnar på bussar

Jag har märkt att fler & fler föräldrar som kliver på bussen med barnvagn, vänder handtaget ut mot gången.

Jag avskyr sånt...  Jag går alltid in först, drar upp vagnen & kör in den med handtaget mot bussväggen, drar upp handtaget så vagnen kommer längre in & låser fast den med spännbandet på väggen. Finns iofs en eller 2 bussar här som inte har spännband & dom hatar jag..

Så vad är då problemet? jo...  Att ha vagnen felvänd på bussen kan orsaka olyckor. Den tippar lättare, risken att barnet ramlar ur är större vid tippningen, krock & hård inbromsning! Dessutom är handtaget i vägen för de förbipasserande i gången, just pga att det sitter i midjehöjd.

Vissa sänker ner handtaget om de har teleskophandtag, andra höjer upp (som jag) eller vrider ner. En del vagnar har inte de alternativen alls, men grejen är att handtagen ändå är i vägen.

Att inte låsa fast vagnen med spännbanden kan orsaka att vagnen åker iväg, trots bromsen & som en gång för mig, vagnen kan välta åt sidan vid hård inbromsning...

Busschauffören tvärnitade för en idiotbilist som slängde sig framför bussen i en U-sväng, min brorsdotter på 5 år flög in i den vadderade "skyddsväggen" ovanför barnvagnsutrymmet & slog sig lite i magen & Charlie välte med vagnen...

Som tur var, var det andra sätet i utrymmet trasigt & nerfält, så sätet tog emot vagnen.....  Det tackar jag sätet för...

Jag har tom berättat för mammor & pappor om detta med vagnarna på bussarna, ändå fortsätter de köra in med handtaget utåt...

Vet att i Umeå får de inte ha så på bussarna, av SÄKERHETSSKÄL. Det var en liten bebis som ramlat ur & skadat sig pga att vagnen var felvänd & inte låst med spännband, så nu är det ett krav. MKT BRA KRAV!  :)

& när jag ändå tar upp detta med vagnar...  Äldre med rullatorer...  Brukar ofta prata med gubbarna & gummorna & många av dom avskyr att åka med bussen pga vagnarna...  Visst det heter BARNVAGNSUTRYMME, men nu för tiden delar vi det funktionshindrade oxå, dvs även de med rullatorer.... 

Vet en mamma som skällde ut en tant på bussen när en 3e vagn ville på, mamman fräste att tanten skulle vika ihop sin rullator, ta sin stora väska & sätta sig så den 3e vagnen kunde få plats....  Öhh.....  Jag fick bita mig i tungan för att inte starta ett bråk (mamman är knäpp), men tanten vägrade flytta sig efter att ha förklarat att hon inte kunde det.

En annan gång var det 2 mammor som ville dela utrymmet med mig & en lång & stor gubbe. Samma visa där, det frästes surt (dock andra mammor än den knäppa) att rulatorn skulle vikas ihop så de fick plats...

Då kunde jag inte hålla mig, gubben är dessutom halvblind, så jag sa bara "Han har inte rullatorn för skojs skull, han har den för att han har svårt att gå & ser dessutom väldigt illa". Då slets vagnarna av & den ena mamman stod faktiskt utanför bussen & vrålade ÅHHHHHHHHHHH!!! 

Men herregud... Vi är unga & kan gå...   Det är lite svårare för de äldre med rullatorer...


En till sak...  När man har sin vagn på bussen, men sätter sig med barnet på vanligt säte & det kommer en förälder med vagn & oftast med litet barn  & det är fullt i utrymmet & föräldern förklarar att de måste med bussen pga Bvc tid eller liknande, varför är det så få som reser sig, fäller ihop sin lilla vagn till sitt större barn, så att den andra vagnen får plats?

Snacka om att många av oss blivit riktigta jäkla egon! Hallå, världen kretsar inte kring oss & våra vagnar!!!

Kommentarer
Postat av: Elenore

Jag är faktiskt en av dom som bett/frågat (aldrig fräst) äldre om han/hon kan tänka sig fälla ihop rullen så vagn får plats. Jag har även gått av vid Heimdalsplan (det innan Alkärrplan heter så va?) när en 4e vagn ville på..

Så jag är nog bägge, lat ibland och snäll ibland.

2009-03-24 @ 15:19:00
Postat av: Helle

Elle, jag har oxå frågat, när det vart bråttom till nåt möte & jag vet att personen inte är så pass skröplig :) Klarar de att ta upp & ner rullatorn själva, så viker de flesta gärna ihop rullatorn om man frågar & de inte har nån tung väska eller kasse på den ;)



Klart man är lat ibland :)



2009-03-24 @ 20:25:24
URL: http://heahog.blogg.se/
Postat av: Mickan

Det värsta är nästan dom som har för stora barn i vagn... antagligen för att få åka gratis, vad vet jag!?

Dom borde ju inte ha några som helst problem att fälla ihop vagnen och sätta barnet på ett säte om det kommer många vagnar...

2009-04-09 @ 10:20:24
URL: http://mickanjangbage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0